Minus 25 grader och träningsdags. Lastar du och åker eller stannar du hemma på grund av minusgraderna? Låt det sunda förnuftet råda; din häst är gjord för att klara kyla. Att åka transport är inte värre än att stå still i hagen.
Att ge sig ut och köra transport i ishalka och snökaos är rent dumdristigt men att avstå från att köra till träningen bara för att termometern visar massor med minus, visar sig vara helt onödigt. Åtminstone inom rimliga gränser. Om det är riktigt kallt och hästen går i hagen väljer du troligen att lägga på ett tjockare täcke och mata på med lite mer grovfoder. Tänk på samma vis när du transporterar din häst vintertid.
– Att åka hästtransport är likvärdigt med att stå still i hagen. Hästen har ett otroligt effektivt uppvärmningssystem för inandningsluften och med lite grovfoder att tugga på, tillgång till vatten och ett täcke klarar den sig bra, säger veterinär Maria Wikström, klinikchef på ATG-kliniken i Boden. Hon fortsätter:
– Hästar är gjorda för att klara kyla och hit har det aldrig kommit någon häst som mått dåligt på grund av att det är kallt i transporten. Det största problemet här uppe är snarare fordonen. Om det är neråt trettio grader kallt händer det att vi får återbud men då är det bilen som inte startar…

”Lär känna din häst”
Inom travet finns riktgränser för hur kallt det får vara för att loppen ska köras. Vid 25 minusgrader ställer man in liksom om det blåser 8 meter per sekund och är 20 minus respektive 12 meter per sekund och 15 minusgrader. Detta är användbara riktvärden även för ryttare men observera att gränserna gäller vid maximal ansträngning och prestation. Att stå still i hagen eller på transporten – eller skritta ett pass – går alldeles utmärkt även vid sträng kyla, menar Maria Wikström.
– Naturligtvis kan det skilja från individ till individ. Om hästen står och huttrar eller verkar öm i sin muskulatur fryser den. Lär känna din häst och använd ditt sunda förnuft helt enkelt.

Sunt bondförnuft råder
Petter Lundberg är travtränare och kusk med verksamhet på Bodens travbana. För honom är inte kylan något större problem vid transporter och han verkar snarare förvånad över att frågan ens ställs:
– Med ordentliga täcken går det bra. Man får hålla koll bara så de inte blir svettiga istället. I dagens hästlastbilar kan man ju sätta på lite värme. Fast det blir rätt varmt i ett släp också om man har flera hästar med sig.
Petter Lundberg undviker dock att transportera längre sträckor om det är riktigt kallt.
– Helst inte mer än en och en halv timmes resväg om det är neråt 25-30 minusgrader. Men annars är det sunt bondförstånd som gäller. Jag ger inte grovfoder i transporten om de inte har tillgång till vatten samtidigt.

Text & foto: Anna Carlsson-Käck

(Tidigare publicerad i Tidningen Ridsport 2011)