Gillian Higgins har skeletten i resväskan, inte i garderoben. Hon är själv ryttare, men framför allt hästfysioterapeut med inriktning på både träning och rehabilitering. Dessutom blir det föreläsningar över hela världen, böcker och filmer. I dagarna besökte hon för första gången Sverige och höll två föreläsningar med målade hästar. Första föreläsningen var i Skåne där levande och målade hästar deltog. I måndags på Clarebergs Ridklubb i Göteborg visades de målade hästarna på film, men några övningar visades på hästar, dock omålade.

Gillian Higgins fick många frågor från publiken.

Gillian Higgins fick många frågor från publiken.

På läktaren i ridhuset fanns drygt 130 personder, det var veterinärer, hästfysioterapeuter, ridinstruktörer och andra intresserade denna dag. Det var mycket att ta in under en lång dag, föreläsningen pågick hela dagen, men Higgins var rolig och lätt att förstå. Att konkretisera med målade hästar fungerar strålande. Däremot är det inte helt lätt att förstå latin, inte ens på ”svenska”, försök då förstå det med brittiskt uttal, underteckad gick bet. To rest is to rust För att bibehålla rörelseförmågan behövs rörelse. För att öka förmågan behövs mer och bättre träning. Genom att kunna lite om anatomi och biomekanik kan man träna människa och häst på ett bättre sätt. Biomekanik är vetenskapen om rörelsemekaniken hos levande varelser. Alltså hur ben, muskler, senor osv tillsammans åstadkommer rörelse.
Första leden mellan huvud och ryggrad är mycket böjlig uppåt-neråt och åt sidorna.

Första leden mellan huvud och ryggrad är mycket böjlig uppåt-neråt och åt sidorna.

Det mesta av rörligheten i hästens ryggrad finns i halsen, särskilt i nacken. Prova att ge ett äpple och håll det nära hästens mage. Först böjs nacken, sen halsen, sen ryggen. Leden mellan huvudet och första ryggkotan är väldigt rörlig för att kunna hålla huvudet still när kroppen rör sig när hästen går, för att kunna nå mat osv. Rörligheten är lägre i resten av halsen och mycket lägre i ryggen. I ländryggen är det som minst rörlighet. Däremot kan bäckenet vinklas mycket, till exempel när hästen hoppar av över ett hinder eller samlar sig i dressyr. Svansen är förstås också väldigt rörlig, det märks särskilt så här års med alla insekter! Det är viktigt att träna den unga hästen, men att träna den lagom. Skelettet börjar mogna efter några veckor och upp till ungefär fem år är det mesta färdigvuxet. Dock återstår några tillväxtzoner ända upp tilll åtta års ålder – det manar till försiktighet! Gillian menar att championat för fyra-femåringar är alldeles för tidigt. Att gå i en dålig form är alltid sämre för hästens kropp, särskilt för en unghäst om den går med huvudet högt och sänkt rygg. För att bli en hållbar häst behöver den gå i en bättre form och få bakdelen med sig ordentligt. Det är också A och att träna från marken med longering och tömkörning med och utan bommar innan ryttaren sitter upp.
Tornutskotten kommer väldigt nära om hästen svankar i ryggen.

Tornutskotten kommer väldigt nära om hästen svankar i ryggen.

Molly står avslappat innan Gillian provar att höja hennes rygg.

Molly står avslappat innan Gillian provar att höja hennes rygg.

Molly höjer ryggen när Gillian trycker lätt med handflatan under bröstkorgen.

Molly höjer ryggen när Gillian trycker lätt med handflatan under bröstkorgen.

Hästen är anpassad för att bära mycket vikt, men det är den egna vikten den ska klara, inte minst matsmältningsapparaten är tung. Den väger ungefär 150 kilo på en 500-kiloshäst! Lägg till en ryttare på ryggen och det blir en sänkning av hästens rygg upp till fyra centimeter för en vuxen ryttare. Första kända fallet av kissing spines är fossil från tiden då hästen började domesticeras. Den tidiga hästen hade inte detta problem, det är något som människan är ansvarig för – tänkvärt. Gillian Higgins rekommenderar pilates för häst, liknande olika stretchövningar. Dessutom förespråkar hon cavalettiarbete i alla gångarter. Skritt ger mest styrketräning eftersom hästen då inte studsar över bommarna utan måste lyfta benen ordentligt. Dessutom blir det mindre belastning i lägre hastighet. En annan nyttig övning är att cantra hästen. Det fungerar som situps! Bra magmuskler ger bättre kroppshållning för både häst och människa. Gymnastikhoppning i olika former på låg höjd är också bra. Hästen måste komma under sig med bakbenen i avsprånget och efter landningen och över hindret måste den sträcka ut, särskilt över breda hinder.
Publiken fick också öva, statisk muskelbelastning - stå i lätt sits.

Publiken fick också öva, statisk muskelbelastning – stå i lätt sits.

Den svenska arrangören Caroline Monthelie tackar Gillian Higgins för dagen.

Den svenska arrangören Caroline Monthelie tackar Gillian Higgins för dagen.

Text och foto: Lotta Karlsson